A sportcipő története

A sportcipő ma már nélkülözhetetlen eleme annak a felszerelésnek, amit magunkkal viszünk sportoláshoz, de kulcsfontosságú része a városi szetteknek is. Manapság már annyi féle sneaker modell van, hogy nehéz megtalálni azt az egyetlent, az álommodellt. Végül általában gyűjtésbe torkollik a dolog. Egyre több olyan márka érkezik, aminek kínálatában sportcipők vannak, és egyre többen győződnek meg arról, hogy a sneakerek nyújtotta kényelem a legjobb dolog, ami csak történhetett a divatban az utóbbi évszázadokban. Ha pedig a történetükről van szó, hogyan fest a sneakerek sorsa? Mikor jöttek létre az első sportcipők, és milyen célból? Összegyűjtöttük a sneaker történelem legfontosabb pillanatait!

30-es évek 19. század

Az első sportos stílusú cipőkről már a 19. század kapcsán is szó van. Ami érdekes, hogy azok a cipők emlékeztetnek a mai gumitalpú vászoncipőkre, azonban ezeket úgy kezelték mint...strandcipőt. Lehetséges, hogy éppen ezek a legendás vászoncipők nyújtottak inspirációt az olyan későbbi márkák modelljeihez, mint a Converse vagy a Vans.

1918

Marquis Mills Converse, együttműködve Chuck Taylor kosárlabda játékossal megalkotja az első vászonból készült tornacipőt. A cipő talpa vulkanizált gumiból készül, ugyanis a cége korábban autógumi gyártással foglalkozott. A Converse-ek a kosarasok kedvenc cipőivé válnak.

1924

Az egy kis német településről származó Dassler fivérek megkezdik tevékenységüket a cipőipar világában. Specialitásukká az ultrakönnyű futócipők válnak, amik a könnyűatléták körében rövid idő alatt számos rajongót szereznek maguknak.


1948

Létrejön kettő a legnépszerűbb sportcipő gyártó cégek közül - az adidas és a Puma. A brandek annak eredményeként jönnek létre, hogy a Gebruder Dassler Schuhfabrik szétválik két külön márkára. Ma már jól tudjuk, hogy pontosan a német adidas, és a vele konkuráló Puma írja meg a sneaker történelem egyik nagy fejezetét.


1966

A legnépszerűbb sportos márkákhoz becsatlakozik Paul Van Doren és társainak brandje, amelyiknek hamarosan a fülbemászó, rövidített nevet adják - ez lett a Vans. A márka a gördeszkás cipőkre specializálódott, azonban hamar streetstyle szimbólummá vált a napos Kaliforniában. Az olyan modellek, mint a Vans Era, a Vans Authentic vagy a Vans Sk8-Hi a mai napig a sportcipők világának legnépszerűbb modelljei közé tartoznak.

1971

Megszületik annak a duónak az első pár cipője, amelyik saját márkát alapított Blue Ribbons Sports néven. Ma senki nem tudná, hogy mi ez, ha nem lenne az a tény, hogy Phil Knight és Bill Bowerman átnevezte a céget Nike-ra, és megalkották az első sportcipő modelljüket Swoosh név alatt. Ez volt a sneaker történelem egyik fordulópontja, mert létrejött az a márka, ami a piacvezető cég, az adidas legnagyobb versenytársa lett.


80-es évek

A sneakerek kettős életet kezdenek élni - ugyanúgy viselik őket a sportolók a pályán és sportversenyek alkalmával, mint azok, akiknek fontos öltözködési szempont a kényelem. A Converse-ek a punkok és rock’n’roll rajongók ruhatárának elválaszthatatlan részei, a Vans-okat pedig egész Kalifornia hordja. Az adidas meggyőzi az átlagembereket, és a ma híres adidas Superstar néven futó kosaras cipő mellé állítja őket. A Nike is a népszerűségi listák vezetői között van az Air Force 1 lifestyle modellel.

1987

A Nike piacra dobja az első olyan sportcipőt, amiben nincs eltakarva a talpba rejtett légpárna. A Nike Air Max nevet kapja, és innentől kezdve az oregoni cég ismertetőjegye, de minden idők egyik legközismertebb sneaker modellje is. Ma már rengeteg színállásban és mindig újabb és újabb technológiai finomításokkal érhető el, amiket minden évben tovább tökéletesítenek.

2017

Az utcai divatban évek óta jelen lévő sneakerek világhírű divattervezőket inspirálnak. A modellek sportcipőben kezdenek végigmenni a legnagyobb kifutókon az ultramagas tűsarkú helyett. Egyre több kollaboráció is létrejön a sportmárkák és a high fashion legnagyobb tervezői között. Ennek köszönhetően ma már mindenki hord sportcipőt, aki imádja a kényelmes, komfortos, városi hangulatú stílust!


[script] var $animation_elements = jQuery('.animacja');var $window = jQuery(window);function sprawdz_widok() { var window_height = $window.height(); var window_top_position = $window.scrollTop(); var window_bottom_position = (window_top_position + window_height); $.each($animation_elements, function() { var $element = jQuery(this); var element_height = $element.outerHeight(); var element_top_position = $element.offset().top; var element_bottom_position = (element_top_position + element_height); if ((element_bottom_position >= window_top_position) && (element_top_position <= window_bottom_position)) { $element.addClass('widok'); } else { $element.removeClass('widok'); } });}$window.on('scroll resize', sprawdz_widok);$window.trigger('scroll');[/script]
×
[script]$(document).ready(function() { /* MP - Bug ENPSUP-12079 */ $('#js-header').mouseenter(function() { $('.zoomContainer').css('z-index', '0'); }); $('#js-header').mouseleave(function() { $('.zoomContainer').css('z-index', '100'); });});$(document).ready(function() { $('#cart_flow_address_step_loyaltyScheme_loyaltyClubJoin').change(function(){if($(this).is(':checked')) {$('#cart_flow_address_step_loyaltyScheme_consentForm_consent_1704_0').attr('required', '');} else {$('#cart_flow_address_step_loyaltyScheme_consentForm_consent_1704_0').removeAttr('required');}});});[/script]