Ki volt Chuck Taylor, és mi köti össze a Converse-zel?
A 40-es években csak minden 10. kosárlabda játékos lábán nem volt Converse cipő. És csaknem 20 évvel később a márka már a sportcipők piacának 80%-át uralta. Mára már a Converse Chuck Taylor, az amerikai brand kultikus cipője lett és a kosaras cipők történetének második legkelendőbb cipője. Hogyan érte ezt el? És mindenek előtt - ki volt Chuck Taylor, akinek a nevét a leghíresebb Converse viseli?
Tehetséges, de lusta
Nem teljesen lehet tudni, hogyan találkozott a Converse Marquis Mills -a és Chuck Taylor, de egy dolog biztos: ez a találkozás mindkét úr életét megváltoztatta, és a következő kultikus USA export-termék létrejöttéhez vezetett. Chuck Taylor durcás, de nagyon intelligens fiú volt, akinek legnagyobb szerelme a kosárlabda volt. Ez a sport még nem volt túlságosan népszerű, de Taylor mindenkit meg akart vele „fertőzni”. Nemcsak kigondolta az első cérnamentes kosárlabdát, de különböző típusú cipőket is tesztelt a pályán. Így hát tudta, mire van a játékosoknak leginkább szüksége. Amikor csak lehetőség adódott rá, hogy beszálljon a tökéletes kosárlabdás cipő megalkotásába, Taylor természetesen kihasználta azt. És nem sokkal később bebizonyosodott, hogy a kényelmet és a tökéletes dizájnt nem csak a sportolók szeretik.
Forradalom a lábfejeken
1918-ban, amikor piacra dobták a cipőt, igazi forradalmat robbantott ki. Nemcsak jelentősen javította játék közben a komfortérzetet, de a felépítésének és a sziluettjének köszönhetően mindenki szívét is elrabolta - a sportolóktól kezdve az Elvis-rajongókig. Magasított felsőrésze volt, két kis szellőző nyílása a külső oldalon, gumis orra, megerősített sarokrésze, vastag talpa, ami meggátolta a csúszást, illetve strapabíró fűzője, ami biztonságérzetet és lábfejhez való illeszkedést biztosított mozgás közben. A cipő a Converse logón kívül a Taylor feliratot is magán viselte, és ismertebbé vált az ő, mint a brand neve alatt. A mai napig „Chucki” néven emlegetik a cipőt. Taylor a cég vezetőjének jobb kezévé vált, de habár éppen neki köszönhetően kezdett el a cég milliós nyereségeket termelni, a részesedés helyett még mindig havi fix fizetést kapott. Ez azonban nem gátolta meg abban, hogy csaknem az egész életét a Converse-nél töltse. A cégtől csak tizenpár hónappal a halála előtt vált meg.
Chuck nélkül
A cég sokáig a topon volt, a 70-es években sok NBA csapat hivatalos szponzorává is vált. Mégis elérte a krízis. A 90-es évek elején a Converse csődöt jelentett. Ekkor a Nike konszern kivásárolja a brandet és azonnal a saját elképzelései szerint kezdi el működtetni. A leghíresebb modell gyártását átviszi Ázsiába, nehezebb anyagot és a korábbitól eltérő anyagú cipőfűzőt kezd el használni. A márka sok rajongója nem tudott megbékélni a változásokkal - úgy értékelték, hogy elrontják a kultikus modellt. De mégis minden kifizetődött. A Converse elkezdett új verziókban, színekben és limitált kollekciók formájában megjelenni, amiket a popkultúra sztárjainak nevével fémjeleztek. Hamarosan megjelent a Chuck javított kiadása, ami csaknem ugyanolyan volt (a felhasznált alapanyagok tekintetében is), mint a 70-es évekbeli. A „Chucki” így még mindig életben van. Ugyanúgy, mint a kosaras, aki örökre beírta magát a történelem lapjaira! És ezt a történetet érdemes megőrizni.
Nézd meg a többi modelleket